Reklama
 
Blog | Petr Balada

Smrtihlav (Dark City, 1998)

„Nejdříve byla tma. Pak přišli oni. Cizinci. Byli tak staří jako sám čas. Naučili se prapůvodní technologii, schopnosti měnit fyzikální realitu pouhou vůlí. Nazývali tuto schopnost VYLAĎOVÁNÍ. Ale pak umírali. Jejich civilizace se zmenšovala. A proto opustili svůj svět a začali pátrat po léku na svou vlastní úmrtnost. Jejich nekonečná cesta je přivedla na malou modrou planetu v nejvzdálenějším koutě galaxie. Na naši Zemi. Mysleli, že tady konečně najdou to, co hledali.“

Tak začíná příběh, který za sebou,nechává příliš málo odpovědí na příliš mnoho otázek. Cizinci mající kolektivní paměť a přebývající v podzemí, hledají podstatu naší jedinečnosti. Přinutí ke spolupráci doktora, který vždy o půlnoci, když se zastaví čas a všichni usnou, implantuje lidem novou paměť, nové vzpomínky. Cizinci zařídí zbytek. Mění domy, ulice, celé čtvrti temného města, kde nikdy nesvítí slunce, aniž by to někomu přišlo divné. Pak sledují, jak se lidé s novou identitou vyrovnávají. Pokud jste jeden den vrátným, během několika minut z vás může být prodavač v trafice a budete přitom tvrdit, že jím jste už pětadvacet let. Čas od času se ovšem stane, že se někdo během tohoto experimentu probere. A to se pak nestačí divit. Stejně jako hlavní hrdina filmu, který se probudí v bytě s mrtvolou dřív, než mu doktor stačí naočkovat nové vzpomínky vraha. Film uvedený zhruba rok před premiérou prvního Matrixu nastoluje podobná témata. Co když naše životy někdo řídí? Co když jsou naše vzpomínky pouhou lží? A žijeme vůbec? Jsou zde ovšem také dvě otázky týkající se uvedení filmu u nás. Proč tak nesmyslný český název a proč došlo k distribuci pouze na videokazetách? Každopádně se jedná o nadstandardní produkt ve své kategorii. Potvrzují to nejen herecké výkony K. Sutherlanda nebo W. Hurta, scénář a režie A. Proyase, který má mimochodem na triku i první pokračování Vrány, ale i po pěti letech uchvacující vizuální efekty. Vylaďování města je opravdu lahůdkou. A pokud věříte pouze řeči cen a ocenění, Smrtihlav jich za roky 1998 a 99 posbíral celou řádku. Jednalo se především o žánrové ceny v oblasti sci-fi a hororu, kde nejvíce, vedle samotného režiséra, bodoval právě v trikových kategoriích. Možná by stálo za to, aby se ke svému příběhu Proyas ještě jednou vrátil, i když závěrem Smrtihlava si pro to značně zavřel vrátka. Nelze mu však upřít, že je první. První v řadě filmů, kde je Matrix už pouze jednou z položek.

www.kukatko.cz 

Reklama