Tou první je předvídatelný konec jednoho ambiciózního festivalu. Projekt Happy Days snad ani jiné vyústění mít nemohl. Nejdříve se vyrojily pochybnosti se zamlouváním umělců. Jedni měli svou účast jistou pouze se zaplacením náborového poplatku, druzí o svém vystupování neměli tušení, i když jejich jména byla organizátory zveřejněna na internetových stránkách. Termín, který z jedné strany kolidoval s Pohodou a z druhé s nedalekou Benátskou nocí. Pozdní oznámení headlinera Fun Lovin´ Criminals, který se tak nedostal ani jako lákadlo na billboardy a málokdo o něm vůbec věděl. Vše pak pro mě zpečetilo prohlášení o očekávaných tisícových davech návštěvníků. Při průzkumu zmiňovaných internetových stránek mi bylo jasné, že tohle nedopadne. Stačilo se podívat na program. Místo anoncovaných pěti pouze tři pódia a při čtení kapel jsem měl pocit, jako při čtení seznamu poslanců Parlamentu ČR – známá jména vydaly zhruba na dvacítku. Odkaz na slibovaná divadla jmenný seznam neobsahoval vůbec, sekce Zábava okleštěná pouze na nafukovací atrakce a náplň odkazu Festivalový park se pro jistotu pořád ještě připravuje. Tak tohle měla být ona anoncovaná “největší prázdninová party v Čechách“? No, možná už dopředu organizátoři svým plánům tak úplně nevěřili a Moravu ze svého propagačního hesla raději vynechali. Finanční ztráty o to však menší nebudou.
Do výše 150 miliónů se nejspíše nevyšplhají, ale přesně tuto částku se nyní rozhodli odhodit na Ministerstvu dopravy. Chtějí za ní pořídit kampaň na nápravu mladistvých řidičů ve věkové kategorii 18-25 let. Forma? Především televizní spoty s drastickými záběry ze skutečných dopravních nehod. Bohulibý záměr, který však poněkud ztrácí smysl při zasazení do zdejší reality. Nejdříve realita politická. Sám ministr dopravy chce prosadit zvýšení rychlosti na dálnicích – zřejmě na nich poté ubude nehod. Skupině poslanců i senátorů vadí měření rychlosti městskou policií na místech, kde řidiči porušují často předpisy – zřejmě jsou u nás speciální úseky komunikací, kde dopravní předpisy neplatí. A mediální realita? Nova nabízí drastické záběry z nehod od svého zahájení vysílání, nyní dokonce už dvakrát denně. Ubylo nehod? Zacílit na věkové rozpětí 18-25 let? Není to náhodou cílová skupina, která se od televize poslední dobou odvrací nejvíce? Nebylo by rozumnější vyhledávat ji spíše aktivní cestou? Co třeba speciální multimediální stánek na letních festivalech? Domluva s hudebními kluby, aby spoty promítaly před a po konci koncertů? Nabízí se samozřejmě multikina a hlavně internet, který je sice v plánu také, ale pouze ve formě reklamních bannerů.
Ztrátu festivalu Happy Days už odvrátit nelze, nejistý výsledek dopravní kampaně ale ještě ano a bude zajímavé sledovat, jakou cestu k řidičům nakonec vítězná agentura zvolí. V zádech má přitom obrovskou výhodu “společenské potřebnosti“ celé akce. Neboť, kdo by se odvážil pochybovat o její smysluplnosti? Přinejhorším se vždycky můžeme utěšovat, že výsledek byl pořád levnější než bankrot.