Reklama
 
Blog | Petr Balada

Východní přísliby (Eastern Promises, 2007)

David Cronenberg nám už ukázal leccos: podivnou videokazetu, přerostlej hmyz i pár vášnivých dopravních nehod. Tentokrát však jakoby se zklidnil a nabízí v podstatě „banální“ mafiánskou historku s ruským přízvukem. A protože recenze jsou silně subjektivní záležitost, sorry, Dejve, ale tohle bude osobní.

Čím víc o tom tvým filmu přemejšlím, tím větší pochybnosti ve mně vyvolávají příznivé ohlasy, které jsi za něj sklidil. Podivná věc už je ten obsah. Nemůžu se rozhodnout mezi třema variantama:

1) buď je to přetáhnutý propagační spot kampaně za bezpečnější život nelegálních přistěhovalců

2) nebo dojemný příběh o novorozenci, který ztratil matku

Reklama

3) či storka z prostředí mafiánského rodinného klanu.

A to jsem původně šel na příběh o zdravotní sestře, které se dostane do ruky spolu s dítětem deník jeho matky odkrývající svědectví o hrůzných praktikách ruské mafie. Mafie se o něm dozví a chce deník ztopit. Přibližně na tenhle děj mě připravovaly recenze a já naiva se na něj těšil. Jenomže někde v půli filmu historka s deníkem končí. Následuje něco jako bratrovražedná pomsta mezi ruskou a čečenskou mafií, která závěrem vyústí v nečekaný polibek nad zachráněným novorozencem spáchaný onou zdravotní sestrou a budoucím kápem, který není tím, čím se zdá být. Hele, já ti to docela žral, ale ten konec mě dožral. Máš to moc pěkně natočený, to se musí nechat. I ten nahatej Viggo se zmatenou Naomi ti hezky hrajou, ale neříkej mi, žes tam neměl připraveném ještě úplně jinej konec, na to ti neskočím. Možná jsou Východní přísliby jenom jakýmsi neurčitým podobenstvím s filozofickým přesahem a já to celý nepochopil. Pro mě prostě zůstanou obrazově působivým filmem s nepůsobivým koncem a podivným obsahem. Ale ona většina tvých filmů je docela podivných, takže … takže jsi vlastně vyhrál. Aha! 

www.kukatko.cz