Reklama
 
Blog | Petr Balada

Od cizího pamlsky neber

"Jakého máte operátora?" přehrazuje mně cestu na nádraží dealer, který se před několika týdny zajímal, zda chci výhodně koupit kosmetický balíček. Tentokrát čas mám. Nechávám ho vypovídat. Poslušně kývu hlavou při sugestivních větách o úspornosti jím nabízeného tarifu a přitom přemýšlím, jestli si už zazvonil na zvoneček za vysoký počet upsaných duší. Podle neupravené vizáže a drmolivě odříkávané básničky tipuju, že nikoliv. Ptám se ještě jednou na největší výhodu jeho nabídky. Viditelně je potěšen. Zorničky se mu rozšiřují, mimika polevuje. Začíná rozepínat jeté kožené desky ukrývající smluvní formuláře. Čekám, až ten pohyb dokončí. A když se prsty snaží vylovit jeden z listů, přichází má chvíle: "Víte, já pracuju pro konkurenčního operátora a mám služební mobil. Ale děkuju za nabídku," a s pocitem škodolibé radosti odcházím na vlak.

Díky zkušenostem nabitým v práci vím, že takto na ulici podepsané smlouvy většinou končí neradostným překvapením nad vyúčtováním a následnou snahou o odvolání podpisu. Bylo by však pošetilé se domnívat, jak moc touží telefonní operátoři po sjednání nápravy v podobě vytlačení pouličních prodejců. Jde o business. O počet zákazníků. Vždyť přetahovaná s čísly už patří ke koloritu sezonního zveřejňování výsledků. Šanci zvýšit touto cestou svůj zisk vycítily i další odvětví. Například dnes odpoledne mě vyrušil zvonek, za jehož aktivací se skrýval dealer s energií.

Vlastně to byla docela změna. Většinou nám vesnicí pochodují korpulentní dámy s doprovodem považující zvonek za ztrátu času. Hledají starožitný nábytek způsobem, že máte pocit, jakoby si ho u vás skutečně jen na chvíli uložily. Tentokrát ta návštěva svým obsahem odkazovala ke spáse a vykoupení z područí chamtivého utlačovatele. Podnik jménem Bohemia Energy vyslal jednotku na záchrannou misi malé východočeské vesnice. Jelikož jsem na ně ve městě ještě nenarazil, předpokládám, že k výsadku došlo pod heslem Co vesničan, to snadný úlovek.

O Bohemia Energy jsem, ke své smůle, slyšel poprvé. A protože staré přikázání říká – od cizího pamlsky neber – nebylo hned od začátku v mém úmyslu cokoliv podepisovat. Nechal jsem tedy pána mluvit. Moc informací z něj ovšem nevypadlo. Z toho konkrétní byly pouze dvě. Tou první reklamní slogan o garanci nejlevnějších cen energií a druhou slušný výčet sousedů, co už podepsali. Překvapilo mě, že se jich tolik orientuje v situaci na trhu s energiemi lépe než já. Zažádal jsem o vizitku. Nebyla k dispozici. Byl mi nabídnut letáček, při jehož výrobě se energie asi moc neušetřilo. Každopádně jsem se z něj dozvěděl několik informací, kterými dealer zrovna nehýřil.

Reklama

Nejvíce mě pobavila osmá podmínka produktu tolik vzývané garance cen. Uvádí se v ní, že zákazník obdrží každý rok průkaz garance nižší ceny, který je zpoplatněn dle ceníku poplatků. Zákazník tedy bude firmě platit za potvrzení jejího slibu, na základě kterého s ní uzavřel smlouvu. Na internetových stránkách jsem onen ceník nalezl. Přestože je průkaz vystavován jednou ročně, ceník udává částku za měsíc. Po příslušném součinu mi vyšla cifra tři sta dvě koruny. Průkaz nelze odmítnout, neboť je nedílnou součástí celého produktu. No, vida je, jací jsou to zdatní obchodní šikulové! A to jsem se zasekl pouze o jedné položky.

Vlastně je pochopitelné, že tolik sousedů neváhalo s podpisem. ČEZ nemá zrovna dobrou pověst a sliby o ušetřených tisících zaberou vždy. Spíše mě překvapuje, kolik lidí je stále ochotno si myslet, že jakékoliv soukromé firmě nejde vždy a především o zisk. A přestože denně hltají katastrofické zpravodajství ukazující na ulici napálené lidi, neváhají podepsat smlouvu, která je ve finále může stát daleko více, než ušetří. Můj dnešní dealer se snažil navodit dojem, jakoby ona speciální akce platila pouze po dobu jeho návštěvy a maximálně ještě pár dnů poté. To mi ovšem neměl dávat onen letáček s uvedeným datem platnosti nabídky do konce letošního roku. Škoda, že podobné časové omezení nemá i lidská hloupost.